Sunday, October 20, 2013

MALAYSIA - RTW Programmes Helped 7,388 Individuals Rejoin Workforce - Socso

KUALA LUMPUR, Oct 19 (Bernama) -- The 'Return To Work Programme' (RTW) has managed to assist 7,388 people with various abilities to rejoin the workforce since the programme was introduced in 2007.


Chief Executive of the Social Security Organisation (Socso) Datuk K. Selvarajah said these individuals comprising workers who experienced disability due to workplace accidents were successfully rehabilitated through Socso's case management concept.

"They are now able to return to work, and are independent and do not have to rely on family members or friends to look after them. They have also become productive in terms of human resource.

"Under this programme, their original job is restored to them or the same job under another employer is acquired for them and if not successful in both endeavours Sosco will place them in other areas of employment," he told reporters at the carnival at KL Sentral, here, Saturday.

The carnival organised for the fourth time, offered more than 5,000 vacancies and saw 30 employers participating to help job seekers to find jobs.

Selvarajah said Sosco also offered vocational training in accordance with the capability and ability of individuals seeking employment.


resource:::http://www.bernama.com.my/bernama

KUALA LUMPUR - Karnival pekerjaan 'Return To Work' (RTW) berjaya memulihkan 7,388 kes melibatkan orang kelainan upaya (OKU) dan mengembalikan semula pekerjaan kepada mereka sejak RTW diperkenalkan pada 2007 sehingga September tahun ini.

Ketua Eksekutif Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso), Datuk K. Selvarajah berkata, menerusi konsep pengurusan kes yang disediakan Perkeso, OKU yang terdiri daripada pekerja yang mengalami hilangu paya akibat kemalangan atau keilatan berjaya dipulihkan.

"Mereka dapat kembali bekerja, berdikari dan tidak perlu bergantung kepada anggota keluarga atau sahabat untuk menjaga diri mereka serta menjadi produktif dari segi sumber manusia negara.

"Di bawah program ini, mereka berjaya dikembalikan pekerjaan asal atau pekerjaan sama di bawah majikan lain dan sekiranya tidak berjaya pihak Perkeso akan memulihkan mereka untuk bidang pekerjaan yang lain," katanya kepada pemberita di karnival tersebut di KL Sentral di sini, hari ini.

Penganjuran kali keempat karnival itu menawarkan lebih dari 5,000 kekosongan jawatan dan melibatkan 30 majikan yang mengambil bahagian bagi membantu pencari kerja khususnya golongan OKU untuk mendapatkan peluang pekerjaan.

Seramai 200 peserta RTW dari kawasan Lembah Klang yang telah dipulihkan dan bersedia untuk mendapatkan pekerjaan telah dijemput untuk menghadiri karnival
tersebut.

Selvarajah berkata dalam pencarian pekerjaan lain, Perkeso juga memberi latihan vokasional dalam bidang bersesuaian dengan kemampuan serta keupayaan mereka.

"Majoriti syarikat di mana majikan yang menyertai karnival ini telah mengambil peserta RTW dan melihat potensi setiap peserta.

"Malah mereka telah mewujudkan kuota yang lebih tinggi daripada purata satu peratus untuk pekerjaan OKU di dalam beberapa industri dan ada antara peserta yang telah dinaikkan pangkat," katanya. - Bernama


sumber dari :::http://www.sinarharian.com.my

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
''''''Message to TAN SRI SYED MOKHTAR AL BUKHARY - Press Release ::: Press Report for DRB
 Group – Termination action against workers exercising their political rights is abhorred. 

for your information DRB HICOM installer for Suzuki ,Mercedes-Benz , Volkswagen and Isuzu

please copy/paste/ click share for support ...........

click link for full story

http://labourbulletin4workers.blogspot.com/2013/08/press-release-press-report-for-drb.html
http://labourbulletin4workers.blogspot.com/2013/08/press-release-press-report-for-drb.html
http://labourbulletin4workers.blogspot.com/2013/08/press-release-press-report-for-drb.html

No comments:

Post a Comment