Thursday, November 14, 2013

MALAYSIA:::AP20131113 Isu kesatuan: SUBRAMANIAM MENIPU


MTUC hits out at govt over Maybank union
LAPORAN DALAM BAHASA DIBAWAH ARTIKEL INI.
KUALA LUMPUR (Nov 13, 2013): The Malaysian Trades Union Congress (MTUC) has hit out at the government for interfering in the High Court's decision against the National Union of Banking Employees (NUBE) in its case against Maybank Bhd.

MTUC president Khalid Attan said there are grounds to believe so because the then human resources minister Datuk Seri Dr S. Subramaniam had in 2011 told the International Labour Organisation (ILO) that the High Court had decided that the registration of the Maybank in-house union is valid.
He reiterated that the High Court had not made the decision at that time and the government had reportedly misled ILO.
Ironically, the High Court, on Nov 7, made the same decision and dismissed the case filed by NUBE to challenge the registration of an in-house union in Maybank (MAYNEU).
"Thus, it appears that the minister had prior knowledge of the court's decision two years ago," Khalid said in a statement.
MTUC had decided that Subramaniam be referred to the Parliament Labour Caucus on his report to ILO.
It cited Subramaniam's report stating: "According to the government, the decision of the Director-General of Trade Unions to register MAYNEU was challenged in the High Court, and the High Court had decided that the registration is valid and within the powers of the DGTU."
NUBE secretary-general J. Solomon said this clearly showed the government has "interfered" and "influenced" the court's decision.
"It is mala fide to register another union when there is one existing for more than 50 years.
"By doing this, the government is creating multiplicity, which weakens the negotiation and bargaining powers of the union," he told reporters at the Parliament lobby today.
copy from:::http://www.thesundaily.my

Kenyataan palsu: Subramaniam akan diheret ke JK Disiplin Parlimen

KUALA LUMPUR 13 NOV : Pakatan Rakyat (PR) akan mengheret bekas Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr S Subramaniam ke Jawatankuasa Disiplin Parlimen ekoran memberi kenyataan palsu berhubung pengiktirafan kepada persatuan internal yang diwujudkan Maybank.
abdullah sani 01Ahli Parlimen Kuala Langat, Abdullah Sani Abd Hamid, berkata lebih menghairankan apabila persatuan itu mudah diluluskan dalam tempoh enam hari berbanding persatuan kerja lain yang sudah lama memohon.
Beliau turut melahirkan rasa hairan punca kerajaan berbohong dalam isu pengiktirafan ‘in house union’ yang digelar sebagai MAYNEU dan memberikan beban.
“Perlu tahu kes mahkamah yang ditolak itu adalah kes teknikal dan bukan kerana merit. Apabila ke mahkamah rayuan, ia mengambil atas teknikal dan mahkamah memberi pandangan yang tidak menjurus kepada hak kesatuan,” katanya pada sidang media, di lobi Parlimen, di sini, hari ini.
Abdullah berkata PR juga tidak akan teragak-agak untuk mengetengahkan isu berkenaan di jawatankuasa parlimen bagi membela nasib pekerja.
“Saya akan bawa masalah ini ke peringkat jawatankuasa dan akan buat cadangan mengikut perbincangan kami di peringkat Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) dan kita setuju untuk hadapkan menteri ini ke jawatankuasa disiplin kerana dia berbohong.
“Kerajaan wajib bertanggungjawab terhadap perpecahan dan di dalam persatuan. Saya tahu persatuan dalam negara ini hanya lapan peratus yang mewakili jutaan mereka dan akan ada kesatuan dalam negara ini akan hancur, kalau mereka dibenarkan melakukan hal ini,” katanya.
Sementara itu, Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Ismail Abd Mutalib enggan mengulas lanjut isu itu kerana masih di bawah perbicaraan mahkamah ketika disoal Abdullah Sani dalam sidang Dewan Rakyat.
Sebelum ini MTUC dan Kesatuan Kebangsaan Pekerja-pekerja Bank (NUBE) mendakwa Kementerian Sumber Manusia meluluskan kesatuan dalaman di organisasi yang sudah ada kesatuan kebangsaan.

No comments:

Post a Comment