Wednesday, November 6, 2013

MALAYSIA:::Pindaan Akta Kerja 1955 berhubung cuti bersalin dikuat kuasa sejak April 2012


KUALA LUMPUR: Pindaan Akta Kerja 1955 yang melibatkan penambahbaikan mengenai faedah bersalin pekerja wanita di negara ini telah berkuat kuasa sejak April tahun lalu.


Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Ismail Abd Muttalib, berkata penambahbaikan itu termasuk faedah bersalin bagi pekerja wanita tanpa mengira gaji yang diterima. 
"Dulu faedah ini hanya dinikmati oleh pekerja wanita bergaji RM1,500 ke bawah dan pekerja manual wanita tanpa had gaji," katanya ketika menjawab soalan Abdullah Sani Abdul Hamid (PAS-Kuala Langat) di Dewan Rakyat hari ini. 


Abdullah Sani bertanya bila pindaan cuti bersalin untuk pekerja wanita di bawah Akta Kerja 1955 akan dilaksanakan dan sama ada peruntukan kelahiran lima orang anak dalam akta itu akan dipinda. 

Ismail berkata mengikut pindaan Akta Kerja 1955, pekerja wanita yang bersalin selepas hamil 22 minggu juga layak menerima cuti bersalin berbayar seperti wanita mengandung 28 minggu. 

"Mengikut pindaan Akta Kerja 1955 itu, adalah menjadi satu kesalahan sekiranya majikan menamatkan perkhidmatan seseorang pekerja wanita semasa tempoh cuti bersalin kecuali atas alasan penutupan syarikat," katanya. 

Ismail berkata pindaan Akta Kerja 1955 antara lain bertujuan memastikan hak dan kebajikan pekerja wanita terpelihara. 
Menjawab soalan Abdullah Sani mengenai cadangan menaikkan had cuti bersalin berbayar daripada lima anak kepada tujuh anak dan cuti bersalin dari 60 hari kepada 90 hari di sektor swasta, Ismail berkata perkara itu akan diperhalusi terlebih dahulu oleh Kementerian Sumber Manusia. 

"Menurut Subseksyen 37 (C) Akta Kerja 1955, kelayakan cuti bersalin yang dibayar elaun adalah dihadkan sehingga lima orang anak dan ia sama seperti mana had kelayakan bagi pekerja di sektor awam," katanya. 

Ismail berkata berdasarkan pertemuan Kementerian Sumber Manusia dengan majikan sektor swasta, mereka belum bersedia untuk melaksanakan cadangan menaikkan had cuti bersalin berbayar dan menambah cuti itu sehingga 90 hari kerana ia melibatkan pertambahan perbelanjaan yang banyak kepada syarikat. - BERNAMA
copy from:::http://www.bharian.com.my/bharian
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
''''''Message to TAN SRI SYED MOKHTAR AL BUKHARY - Press Release ::: Press Report for DRB
 Group – Termination action against workers exercising their political rights is abhorred. 

for your information DRB HICOM installer for Suzuki ,Mercedes-Benz , Volkswagen and Isuzu

please copy/paste/ click share for support ...........

click link for full story

http://labourbulletin4workers.blogspot.com/2013/08/press-release-press-report-for-drb.html
http://labourbulletin4workers.blogspot.com/2013/08/press-release-press-report-for-drb.html
http://labourbulletin4workers.blogspot.com/2013/08/press-release-press-report-for-drb.html

No comments:

Post a Comment