Thursday, April 24, 2014

MALAYSIA:::Kesatuan sekerja anjur satu lagi demo 1 Mei



Selain perhimpunan besar membantah Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) di Kuala Lumpur yang disokong pembangkang, satu lagi perhimpunan membawakan isu sama dianjurkan kesatuan sekerja pada tarikh sama.


Bagaimanapun, perhimpunan sempena hari buruh anjuran Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) itu akan diadakan di Petaling Jaya, terpisah dari lokasi perhimpunan kumpulan NGO dan Pakatan Rakyat.

Pengerusi sambutan 1 Mei MTUC Abdullah Sani Abdul Hamid berkata, selain isu GST, perhimpunan mereka akan turut membangkitkan isu gaji minimum dan kenaikan kos kehidupan.

''Tahun ini kita menghadapi isu seperti kegagalan pelaksanaan akta gaji minimum, GST, Perjanjian Kerjasama Trans Pasifik (TPPA) dan harga barang melonjak ke tahap tidak dapat dibayang, yang langsung tak beri kebaikan kepada pekerja.

Himpunan dinamakan “100,000 May Day” itu dijadualkan di Dataran Timur Petaling Jaya.

sumber:::http://www.malaysiakini.com/news/260951

Pengisytiharan 1 Mei sebagai Hari Pekerja di Malaysia hanya bermula pada tahun 1972. Pengisytiharan ini juga adalah hasil usaha gigih para proletariat negara pada masa lalu yang didorong oleh semangat perjuangan untuk mendapatkan waktu bekerja yang adil di samping menentang penindasan dan penekanan oleh pihak majikan.
click SHARE dan sebarkan walaupun pada seorang rakan...........
SAMBUTAN HARI PEKERJA 2014 ......TUJUH hari lagi....., pada 1 Mei, kita akan menyambut acara tahunan Hari Pekerja.
Apa sebenarnya maksud hari cuti ini?
Adakah ia hari beristirehat semata-mata?
Atau hari untuk berhibur dan pergi “shopping” jualan murah?

No comments:

Post a Comment