Wednesday, June 26, 2013

Jerebu: Beri keutamaan, keselamatan pekerja

Jerebu: Beri keutamaan, keselamatan pekerja
Pengarah Eksekutif Niosh Ir Rosli Hussin mewakili Niosh selepas menandatangani Mou bersama HFEM yang diwakili Halimahtun.
SENAI – Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (Niosh) menggesa majikan untuk memberi keutamaan terhadap kesihatan dan keselamatan pekerja masing-masing sepanjang tempoh jerebu.

Pengerusinya, Tan Sri Lee Lam Thye berkata, majikan memainkan peranan penting dalam memastikan kesihatan pekerja mereka terutama pekerja bekerja di luar rumah semasa cuaca berjerebu.

Menurutnya, majikan dinasihat tidak meletak kesihatan pekerja mereka pada risiko dengan membenarkan mereka untuk bekerja di luar rumah.

“Walaupun mereka terpaksa bekerja di luar rumah, pekerja harus disediakan dengan topeng muka yang berkualiti seperti topeng N95,” katanya pada sidang akhbar di sini, semalam.

Lam Thye juga menasihatkan majikan meletakkan kesihatan pekerja mereka sebagai keutamaan dengan mengambil langkah-langkah yang perlu untuk memastikan kesihatan mereka tidak terjejas.


“Mereka bekerja di luar terutama pekerja-pekerja binaan harus disediakan dengan semua peralatan perlindungan peribadi yang mereka perlukan.

“Majikan juga boleh melihat kemungkinan pendekkan waktu bekerja sehingga indeks pencemaran udara cecah tahap baik atau sederhana,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi, Human Factor and Ergonomics Society (HFEM) Dr Halimahtun Datuk Mohd Khalid berkata, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah menemui HFEM untuk reka bentuk penutup hidung dan mulut baru, yang komprehensif untuk cuaca berjerebu.

“WHO meminta kami untuk mereka bentuk topeng muka yang tahan lama dan memberikan perlindungan yang lengkap dari tanah,” kata beliau sambil menambah bahawa masyarakat adalah melihat ke dalam perkara itu.

Lam Thye dan Dr Halimahtun juga menandatangani memorandum persefahaman masing-masing bagi pihak Niosh dan HFEM.

No comments:

Post a Comment